Denne boganmeldes her er en del af Readathon serie fra bloggerfællesskabet Bloggers by Heart, hvor jeg og mine blogger kollegaer skiftes til at anmeldelser en bog på vores respektive blogge.

Mit valg af bog er “Kvinde bevæg dig stærk” er skrevet af Elin Solheim.

Bog og træningsudstyr
Foto: Didde Plet

Det har altid været vigtigt for mig at træne “rigtigt” og bruge kroppen korrekt i vores forskellige arbejdsstillinger! Jeg er nok lidt fag skadet, da jeg er uddannet ergoterapeut. Jeg har ofte været genstand for store irritationer, fra div familiemedlemmer, da jeg har villet de også skulle fokusere på at træne rigtigt!

Du har helt sikkert prøvet at lave 20 mavebøjningen og tænk – gud hvor er jeg god!! Hvorefter en træner har rettet på dig og nu viser dig sig du faktisk kun kan tage 3 mavebøjninger! Til gengæld tæller 3 rigtige meget mere end 20 forkerte – så hvorfor så gøre dem forkerte?

Efter fødslen af mit yngste barn – begyndte jeg til cross fit og jeg elskede det. Jeg har altid godt kunne lide fysisk hård træning. Men pludselig gik mit bækken af led og jeg døjet med denne problematik lige siden. Så meget at jeg med jævne mellemrum må en tur til kiropraktoren.

Problemet er at mine store muskler grupper, er for stærke ifht de små indre muskler der hæfter sig til skelettet. Mine kerne muskler er for slappe. Så løsningen er faktisk lige for – jeg skal træne mine coremuskler – også kaldt kernen.

Jeg har over de sidste mange år fundet flere gode metoder til at træne disse kerne muskler med, eksempelvis reformer træning og kajak roning. Men når jeg i perioder ikke kan træne dette går det galt med bænket.

Mere om bogen

En dag faldt jeg over denne bog “Kvinde bevæg dig stærk” som er skrevet af Fysioterapeut Elin Solheim. Bogen er skrevet netop til kvinder der oplever typiske kvinde udfordringer ifht bækkenbunden og kernemuklerne der ikke er stærke nok.

Jeg tænker mange af os kvinder har oplevet at tisse en lille tår når vi løber, hopper eller danser. Problemer vi som kvinder både kan have uden at have født men især også efter at have født.

Den første del af bogen giver dig en god fysiologisk forklaring på hvorfor vi kvinder kan opleve at have disse problematikker med bækkenbunden – også selv om vi laver vores knibeøvelser mm. Med et let forståeligt sprog og med fine illustrationerne, opnår du en god forståelse af hvorfor det er vigtig at have fokus på kernen i bevægeapparatet. Og hvorfor det ikke altid er nok at lave knibeøvelser.

Den anden del af bogen består af øvelser og træningsprogrammer til at træne kernen. Der er billeder og meget udførelige beskrivelse af øvelserne så du kan udføre dem korrekte og dermed opnå en god effekt af øvelserne. Alle øvelser kan laves hjemme og kræver ikke særligt udstyr.

Det der gør at jeg finder bogen særlig interessant, er forfatterens fokus på at vi skal gøre øvelserne rigtige. At løsningen i at få en stærkere kerne, ikke ligger i hvor meget du træner nede i fitness centeret. De færreste kvinder har ikke tid og mulighed for træne den mængd der skal til for at opretholde en stærk kerne.

Men bogen introducere os til hvordan vi med en øget bevidsthed, et andet mind set, på hvordan vi bevæger vores krop i løbet af dagen, faktisk kan bevæge os til en stærkere kerne og dermed nedsætte generne fra vores fysiske udfordringer. At styrken i at komme problemerne til liv er en vedvarende træning/bevidsthed af kerne. Forfatteren vil gerne have os til at intrigere øvelserne i vores hverdag, ved stille og roligt øge vores bevidsthed og få nye vaner ifht at bevæge os rigtigt i løbet af dagen. At en vedvarende forandring tager tid.

Jeg kan give bogen kvinde bevæg dig stærk mine varmest anbefalinger. Den er nem at læse og indholdet er let at overføre til din hverdag uden at skulle ændre hele din livsstil fra den ene dag til den anden.

træning foran tv
Foto: Didde Plet

Læs flere anbefalinger

Vil du læse hvad mine kollegaer hos Blogger by Heart har skrevet af boganmeldelser kan du se dem her. Personligt vil jeg gerne anbefale min kollega Louise fra LouiseHerby.dk der har anmeldt bogen “Decluttering at the speed of light” af Dana K. White, på hendes sige. Smut en tur forbi hendes side her.

Kig også forbi https://www.instagram.com/bloggersbyheart hvor du kan få små smagsprøver på de forskellige bøger vi har anmeldt.

Håber du har fået lyst til at læse bogen Kvinde bevæg dig stærk af Elin Solheim. Jeg har købt bogen her hos saxo.dk (reklamelink).

Læs også mine bedste tips til hjemmetræning

Har lyst til mere inspiration til træning, så læs mit indlæg med mine bedste tips til hjemmetræning her.

Oplever du også udfordringer med din bækkenbund?? Hvad gør du for at styrke den så du undgår generne??

Komme gerne med alle dine gode råd i kommentar feltet:-)

God læsning 🙂

xoxo Didde