Træne hjemme på stue gulvet

Jeg har taget tilløb til hjemmetræning det meste af januar måned – jeg er typen der skal overtænke alting og undersøge en masse, før jeg går i gang. Derfor har jeg undersøgt en masse apps og hjemmesider i min planlægnings fase af min hjemmetræning. Jeg tænkte det kunne ligeså godt komme dig til gode :-).

Hjemmetræning har aldrig været min stærke side. Jeg er ikke nybegynder i forhold til at træne, det er du helt sikker heller ikke. Jeg er bare total ude af form pt. og ny i den kontekst at træne hjemme på stuegulvet. Men da træningscentrene fortsat er lukket og mine astma lunger driller og ikke bryder sig om at løbe i denne kulde. Ja så har jeg besluttet at give hjemmetræning et seriøst forsøg.

dans foran tv
Foto: Didde Plet

Opvarmning

Da jeg synes det kan være lidt svært at komme i gang med at træne, har jeg fundet ud af at en sjov og anderledes måde at få varmen hjælper mig i gang. Måske det også virker for dig?

Det virker for mig

Det kan være svær for mig at tage mig sammen til det træning. men jeg har fundet nogle metoder der virker for mig.

  • At sætte min ynglings playliste på og skrue godt op for musikken. Der går ikke længe før musikkens tempo får mig i godt humør og også i trænings humør :-).
  • Gør rent….. Der skal ikke grines 🙂 Jeg får altid varmen når jeg gør rent, da pulsen kommer op. Så udnyt den varme og træn i forlængelse af din rengøring.
  • Sjippe. Hvis mine underboer altså ikke er hjemme. Jeg har fået støvet mit gamle sjippetov af fra min tid som kampbokser 🙂 (Mange år siden) Men har du ikke et sjippetov, så er de heldigvis ikke dyre, se her hos aplus.dk (reklamelink)
  • Jeg danser 🙂 Enten til den høje musik – man faktisk er jeg stor fan af Just dance – der kan downloades som app og castes direkte til dit tv. Ellers prøv dette link til en dans på youtube 🙂

Yoga træning

yoga på gulv i stue
Foto: Didde Plet

Yoga er en af mine absolut favorit træningsformer. Min krop elsker det simpelthen SÅ meget. Har du aldrig lavet yoga er det intet problem, for yoga og også pilates er rigtig nemt at komme i gang med hjemme på stuegulvet.

Der findes flere gode app til dette formål. De fleste app koster dog lidt penge. Vil du have den gratis version så søg på yoga i youtube. Jeg ved femina har nogle fine gratis videoer – se her. En anden gratis youtube kanal bloggerlates – hun underviser i pilates – dog på engelsk. Men hun er dygtig og du er sikker på at få sved på panden.

Jeg er blevet glad for at bruge yogavivo.dk der er en dansk app/hjemmeside – de køre ofte 30 dages prøveperiode. Grunden til at jeg anbefaler denne er at videoerne er med rigtige underviser og samtidig kan du tilpasse din træne præcis efter den yogaform du kan lide at dyrke og også hvor lang tid du har til rådighed.

foto af forskellige apps
Foto: Didde Plet

Fysisk træning

Her er det jo kun din fantasi der begrænser dig 🙂 Er du ligesom mig ikke særlig god til at finde på øvelser så er der god hjælp at finde igen i apps og på youtube.

Min ynglings app er Workout ( den orange på fotoet) den koster kun 35 kr. Den minder meget om den gratis 7 minutes app. Appen kan indstilles med flere trænings intervaller alt efter dit ønske – som 12- 18- 22 minutter. Til når du synes du har mere tid og gerne vil træne hårde.

Er du ikke til apps men gerne vil have lidt inspiration alligevel er en smart og nem måde at få det blot at du begynder at følge iform og fitliving på Facebook – de lægger flere gange om ugen små træningsprogrammer ud 🙂

Bog og træningsredskaber
Foto: Didde Plet

Udstyr

I princippet behøver du ikke noget udstyr for at træne hjemme, men en god måtte er klart at fortrække til øvelser på gulvet. Se et fint udvalg hos yogalover.dk (reklamelink)

Jeg har gennem årene fået købt lidt hjem alligevel. Det jeg er mest glad for ud over min yogamåtte er yogaklodser og bånd og så min kettelbell der er fantastisk til at træne hele kroppen med.

Jeg har dog lidt nye ønsker til udstyr – bare for variationens skyld 🙂 Jeg ønsker mig en TRX og nogle elestikker. Begge redskaber der er super til hjemmetræning – fylder ikke meget.

Har du mere blod på tanden til at træne og måske gerne vil træne med større fokus på din kerne – så læs min anbefaling af bogen “kvinde bevæg dig stærk” her

Håber du er blevet inspireret til at fortsætte eller komme i gang med at træne hjemme. Jeg vil rigtig gerne høre om dine erfaringer med hjemmetræning. Skriv gerne i kommentarfeltet nedenfor.

Fortæl mig – hvordan hjemmetræner du?? Hvad er dit bedste tip til hjemmetræning??

Rigtig god træning 🙂

xoxo Didde